oppassen geblazen

Zelf een website maken? Pas op voor deze 5 valkuilen!

Zelf een website maken! Helemaal gratis! Binnen 5 minuten online! Iedere idioot met een hartslag kan het! Kijk, je voelt natuurlijk al aan je water dat dit te mooi is om waar te zijn, maar ja, je wilt ook niet duizenden euro’s kwijt zijn aan een bureau wat alles voor je regelt. Dus welke 5 valkuilen zijn oh zo typisch voor ZZP’ers en ondernemers die hun eigen website gaan maken?

laptop typen scaled

wat er vaak gebeurt

Valkuil 1: Uitstel, uitstel, uitstel en nog steeds geen nieuwe website

Oh ja, die website, die moet nog… Maar je hebt nog geen naam. En je hebt nu wel een naam maar nog geen foto’s. En die foto’s heb je nu wel, maar geen logo. En teksten, tsja, dat is toch lastiger dan je van tevoren dacht maar dit weekend ga je er écht even voor zitten. Uitstel is zo menselijk, maar wat vreet het een hoop energie om steeds weer te denken ‘oh ja, shit, daar moet ik nog wat mee…’

Tip: Regel het! Kies! Besteed sommige zaken gewoon uit.

Valkuil 2: Urenlang tutorials kijken over hoe je een website maakt

De rabbit hole van zelf aan de slag om een website te maken, we’ve all been there. Urenlang klik je jezelf door YouTube tutorial filmpjes heen, de ene nog langdradiger dan de ander. De ene nog meer doorspekt van reclame dan de vorige. De eerste is nog wel informatief, en dan let je nog wel op. Maar bij de zevenentwintigste uitleg van alweer een nieuwe term die je niet begrijpt begint het je te duizelen. Om ellendig van te worden, toch?

Tip: Begin gewoon met bouwen en als het te complex is, kies dan één tutorial en doe het daarmee. Of concludeer dat je een te ingewikkeld programma hebt gekozen en maak het simpeler.

is gewoon niet waar:

Valkuil 3: Denken dat er zoiets bestaat als een gratis website

Voor niks gaat de zon op. Neem Wix. Supergratis, toch? Ja, maar daar staat wel wat tegenover. Google vindt Wix niet heel prettig, je hebt reclame op je site die het er allemaal wat knullig uit laat zien. Je moet je beseffen dat een website, zoals een professionele website moet zijn, niet gratis is. Ook bij bijvoorbeeld Wix betaal je om te zorgen dat je site zo opereert als ieder ander. Anders ben je gewoon een reclamebord voor Wix, met slechte SEO en een laadtijd waar Google gek van wordt. En je kunt nooit overstappen, want een Wix website blijft altijd een Wix website.

Tip: Wees realistisch. Een gratis website komt met kosten, direct of indirect. En consequenties. Genoeg blogs die je daar in detail over vertellen.

Valkuil 4: Geld uitgeven waar je niet op had gerekend en eindigen met een duur abonnement 

En daar komt meteen de volgende valkuil achteraan. Want budgetteren vanuit het idee dat je niks gaat uitgeven is een risico. Waarom doen zoveel mensen dat, als het om websites gaat? Simpel. Wanneer je al uren, dagen, weken aan het werk bent aan een website, om er vervolgens achter te komen dat je toch écht die ene betaalde optie nodig hebt, dan is de keuze snel gemaakt. Prima, dan nóg maar een extra plugin of service erbij kopen. De aanbieders van gratis bouwsystemen weten dat het zo werkt: als jij al vier weken in de avonduren aan het worstelen bent met een website die bijna af is denk je wel drie keer na voordat je de stekker eruit trekt. Dus toch die ene plugin voor een tientje per maand? Of toch dat duurdere pakket? 

Tip: Maak een goed en kloppend plan over wat je op je website moet hebben voordat je gaat beginnen. Lees je dan in over wat dit betekent voor wat je website technisch nodig heeft en wat voor prijskaartje daar aan hangt. Is het een webshop? Hoeveel artikelen wil je dan online en hoe zie je betalingen en voorraad-registratie voor je? Heb je een contactformulier nodig en een apart email adres? Moeten mensen afspraken kunnen boeken? Dit zijn keuzes die consequenties hebben voor wat je website allemaal moet ‘kunnen’, kortom: waar je straks voor betaalt. Met een plan zorg dat je de informatie vooraf hebt, niet halverwege wanneer je er al uren werk in hebt zitten. Laat je niet verrassen door de aanbieders en lees wat kritische stukken over partijen waar in zowel de positieve als negatieve kanten worden besproken. Zo kun je veel strategischer kiezen. 

Valkuil 5: Niet durven kiezen

Van je domeinnaam tot welke foto nou het beste is; zelf een website maken is één groot keuzestress-festijn. En daar kan de ene beter tegen dan de ander. Voor je het weet ligt je plan veel te lang stil of steek je veel te veel tijd in weer een wijziging, weer een ander kleurtje. Zit je weer te knutselen op Canva op wéér een nieuw logo.

Tip: Kies. Maak het niet te groot en maak het niet je levenswerk om de perfecte website te maken. Soms is het al genoeg om een pagina te hebben met iets over je werk, een stukje over jou en een contactformulier. Kortom, baken je plan van tevoren af en stick to it. Je kunt van tevoren besluiten dat een ‘one-pager’ (een simpele website van één pagina + contactformulier) voor nu voldoende is. Je hoeft niet alles in één keer te regelen. Als de eerste mijlpaal gehaald is bouw je verder uit: dán regel je een fotograaf voor nieuwe foto’s, dán ga je eens nadenken over een social media strategie of blogs. Stap voor stap. Durf te kiezen voor wat haalbaar is en past bij je huidige situatie, financieel en praktisch gezien.