even een helder overzicht
Hier is je to do lijst als je zelf een website gaat maken
Als je advertenties ziet met ‘binnen 5 minuten je eigen site online’, klinkt dat misschien aantrekkelijk, maar je voelt waarschijnlijk al aan dat dit te mooi is om waar te zijn. Technisch gezien is een website een pagina met een URL-adres die toegankelijk is via browsers, dus zelfs als er alleen maar ‘binnenkort komt hier een website’ op staat. Dus binnen 5 minuten je website online? Ja hmm… nee. Wat moet je doen als je zelf een website wilt maken? Tips lees je in dit artikel van de Zelfbouwclub, gestart door communicatiespecialist en tekstschrijver Vanessa Jorissen en webbouwer Marre Smit. We hebben al veel ZZP’ers en kleine ondernemers geholpen en delen graag onze kennis.
‘Een website’ is een breed begrip.
Het begrip ‘een website maken’ en wat je daar allemaal voor moet doen is nogal vaag. Alsof je zegt ‘ik wil een gerecht koken’. Wil je een maaltijdsoep, twee hotdogs op een broodje of een trio van gefermenteerde knolselderij op een bedje van Chinese bieslook in kwartelroom? Nou, zo is het ook ongeveer met websites. Maar stel dat we nu eens uitgaan van een to-the-point, simpele website. Geen webshop, geen systemen met inschrijvingen of automatische mailings of embedded-zus-en-zo. Gewoon een website die fungeert als een uitgebreid, online visitekaartje waarmee je goed voor de dag komt als ondernemer of ZZP’er. Dus een simpel menu met ‘home’, wat je aanbied, iets over je ervaring en een contactformulier. Wat is dan je aanvalsplan?
De to-do lijst voor zelf een website maken
Wat staat er dan op de to-do lijst voor een gemiddelde, eenvoudige maar professioneel ogende website? Vanuit onze ervaring is dit een goede start:
- Plan opstellen: doelgroep, tone of voice, kernboodschap
- Domeinnaam kiezen, bekt ‘t een beetje lekker? Staat het goed op een visitekaartje?
- Inhoud grofweg bepalen, wat moet er op de site staan? Puntsgewijs noteren wat je wilt gaan schrijven (‘intro over mezelf, meer over mijn twee diensten, drie cases, zes referenties met een stukje tekst, contactformulier, …’)
- Indeling bepalen op basis van de inhoud. Kijk gewoon bij de concurrentie en kijk hoe die structuur is opgebouwd. Eerst een korte introtekst, dan wat uitweiden over wat je doet, daarna een referentie of wat voorbeelden… Je kunt het met wat voorbeelden prima bij elkaar puzzelen.
- Wat je wilt moet technisch opgebouwd. Daarvoor moet je een passend bouwsysteem kiezen, zoals WordPress of Wix (wij zijn van de WordPress). Ongetwijfeld werk je met een bestaand template. Zoek eens: is er een template dat voldoet? Een template is een blauwdruk voor je site, een framework waar je inhoud in gaat passen. Het is erg makkelijk om een goed passende template te vinden en daar vanuit te kunnen gaan, dat maakt het allemaal veel sneller omdat het framework niet hoeft te worden aangepast, maar alleen gevuld.
- Budget bepalen (wat als plugins kosten met zich meebrengen? Wat kun je betalen?)
- Website opbouwen en plugins kiezen voor bijvoorbeeld formulieren, video, etc.
- Bijlezen over veiligheid (ssl-certificaat regelen, google maar)
- Statische teksten schrijven (de ‘vaste’ teksten, zoals op je homepage, die voorlopig niet veranderen)
- SEO-teksten schrijven (zoals blogs/nieuwsberichten, of landingspagina’s) als je dat nodig vindt voor jouw branche.
- Kleurenpalet en beeldmerk regelen, beeldmerk is een logo of ander herkenbaar visueel concept. Kan ook je bedrijfsnaam in bepaald lettertype zijn als je het simpel wilt houden.
- Foto’s en ander beeldmateriaal verzamelen (en zonodig een fotograaf inhuren voor een portretsessie. Je weet de kleuren van je website, dus je weet ook welke kleuren je wel en niet moet dragen)
- Alles online zetten, tijdelijk afgeschermd
- Bijlezen over het updaten van plugins, enzovoort (kies eventueel voor een hosting door een externe partij)
- Website koppelen aan Google Analytics
- Contactformulier op je website? Mail koppelen aan je inbox en test!
- Dubbelcheck met vrienden of collega’s die oog hebben voor details; hoe is de gebruikerservaring? Klopt de uitstraling?
- En…. de site openbaar maken.
- Zet in je agenda: iedere maand even rondsnuffelen op je site. Loopt het lekker?
Bovenstaande is een realistisch plan van aanpak voor een eigen site die ook echt staat. Geen zin in al dat gedoe? Lees dan verder.
wie zijn wij?
Wij zijn de Zelfbouwclub en we helpen mensen zelf een website bouwen
Bij de Zelfbouwclub begeleiden we mensen, vooral ZZP’ers, bij het creëren van een professionele website. Je krijgt taken die je thuis uitvoert, zoals het opstellen van teksten of het maken van een moodboard voor je stijl. Tussentijds houden we contact, ja gewoon via Zoom of de telefoon. We geven je deadlines, want het daadwerkelijk in elkaar zetten van alles wat je voorbereid in de opdrachten, dat doe je live. Samen met maximaal zeven andere deelnemers zet je gedurende één dag alles online op jouw nieuwe website. Wij zorgen ervoor dat alles gereed is en alle technische aspecten zijn geconfigureerd. Na deze bouwdag is jouw website volledig klaar. Je begrijpt hoe je website werkt, zodat je deze in de toekomst zelf kunt aanpassen. Het enige dat je hoeft te doen is je netwerk laten weten dat je website er is. En jezelf een high-five geven, uiteraard.